KARTA INFORMACYJNA DLA USŁUGI
Starostwo Powiatowe
ul. Kopernika 8
37-300 Leżajsk
tel. (17) 240-45-00 fax 240-45-09 (patrz również pkt 3)
www.starostwo.lezajsk.pl → jak załatwić sprawę
1. NAZWA USŁUGI:
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów.
2. PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 metrów
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
3. WYDZIAŁ ZAŁATWIAJĄCY SPRAWĘ:
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, ul. M.C. Skłodowskiej 8
tel. (17) 240-45-82, fax 240-45-52
4. WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wniosek o rejestrację jednostki pływającej o długości do 24 m,
- Dowód własności jednostki pływającej ( np. faktura Vat, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym – pisemne oświadczenie budowniczego);
Informacje o:
- właścicielu (właścicielach) oraz o armatorze jeżeli nie jest nim właściciel:
- imię, nazwisko, PESEL lub data i miejsce urodzenia w przypadku osób fizycznych;
- numer NIP w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej albo inny identyfikator -w przypadku podmiotów zagranicznych;
- adres zamieszkania lub siedziby;
- adres dla doręczeń na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
- rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
- wskazanie organu poprzedniej rejestracji;
- numer rejestracyjny;
- data rejestracji i wykreślenia z rejestru;
- numerze identyfikacyjnym albo o indywidualnym numerze identyfikacyjnym jeżeli został nadany,
- zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
- zamiarze używania jednostki pływającej do:
- amatorskiego połowu ryb,
- połowów rybackich,
- rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art.2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybactwie morskim,
- nazwie jednostki pływającej o ile została nadana przez właściciela,
- porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej,
- rodzaju napędu jednostki pływającej a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy;
- marce i modelu lub typie jednostki pływającej;
- podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej;
- materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej;
- roku budowy i producencie jednostki pływającej;
- sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jeżeli zostały nadane;
- maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
- Dokumenty lub materiały potwierdzające powyższe informacje;
- W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub jednego ze współwłaścicieli – wymagany jest dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa oraz dowód poniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (wpłata na konto Urzędu Miejskiego w Leżajsku: );
- Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego; wpłata powinna zostać dokonana na poniższy rachunek bankowy:Starostwo Powiatowe w Leżajsku: 75 9187 0001 2001 0005 7163 0003 .
Formularze REJA24 do pobrania:
5. OPŁATY:
Wysokość opłat reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m:
- za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, wydanie wtórnika dowodu dokumentu rejestracyjnego – 80 zł;
- za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 15 zł;
- za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m – 60 zł.
Wpłata za rejestrację powinna zostać dokonana na rachunek bankowy: Starostwo Powiatowe w Leżajsku: 51 1030 1508 0000 0008 2392 2001
6. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym właściciel jednostki pływającej może posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru. W tym czasie organ rejestrujący zamawia dokument rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.
Odbiór dokumentu rejestracyjnego następuje osobiście, przez pełnomocnika lub przedstawiciela ustawowego.
7. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację, organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
8. TRYB ODWOŁAWCZY:
Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:
– ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
– ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
9. INNE ISTOTNE INFORMACJE DLA INTERESANTÓW:
Obowiązkowi rejestracji podlega:
1) jacht oraz jednostka pływająca używana do amatorskiego połowu ryb o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW;
2) jednostka pływająca używana do połowów rybackich,
3) jednostka pływająca uprawiająca żeglugę poza terytorium poza Rzeczypospolitej Polskiej
o ile nie posiada innej niż polska przynależności.
Obowiązkowi rejestracji nie podlega:
1) jednostka pływająca przeznaczona wyłącznie do regat i zawodów sportowych, posiadająca klasę regatową i ważny certyfikat wydany przez polski związek sportowy albo podmiot właściwy dla państwa bandery jachtu oraz regatowa łódź wiosłowa;
2) jednostka pływająca napędzana wyłącznie siłą ludzkich mięśni;
3) deska surfingowa, deska z żaglem lub inna podobna jednostka pływająca.
Jednostka pływająca o długości do 24 m, która nie podlega obowiązkowi rejestracji, może być zarejestrowana na wniosek właściciela.
- Utrata lub uszkodzenie dokumentu rejestracyjnego:
W przypadku utraty lub uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego, wtórnik tego dokumentu wydaje na wniosek właściciela organ rejestrujący w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego.
- Przeniesienie własności:
W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel zobowiązany jest przekazać nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny.
Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest zobowiązany zawiadomić organ rejestrujący w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dni zaistnienia danego faktu o:
1) zbyciu lub nabyciu jednostki;
2) zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności stanu faktycznego wymagającego wykreślenia jednostki z rejestru.
- Wykreślenie jednostki z rejestru:
Wykreślenie jednostki z rejestru następuje na wniosek właściciela, do którego dołącza się dokument rejestracyjny. Jednostkę pływającą wykreśla z urzędu w drodze decyzji, organ który wydał dokument rejestracyjny w nw. przypadkach:
1) gdy uległa całkowitemu zniszczeniu lub trwale utraciła cechy jednostki pływającej;
2) gdy przestała spełniać wymagania umożliwiające rejestrację;
3) uzasadnionych względami bezpieczeństwa, obronności lub innego ważnego interesu publicznego.
Właściciel jednostki pływającej, która została wykreślona z rejestru z urzędu, jest obowiązany zwrócić dokument rejestracyjny do organu rejestrującego w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia decyzji o wykreśleniu z rejestru.