KARTA INFORMACYJNA DLA USŁUGI
Starostwo Powiatowe
ul. Kopernika 8
37-300 Leżajsk
tel. (17) 240-45-00 fax 240-45-09 (patrz również pkt 3)
www.starostwo.lezajsk.pl → jak załatwić sprawę
1. NAZWA USŁUGI:
Wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości w celu realizacji inwestycji liniowej.
2. PODSTAWA PRAWNA:
- Ustawa z 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami /t. j. Dz. U. z 2023r. poz. 344 ze zm./.
- Ustawa z 14 czerwca 1960r. Kodeksu postępowania administracyjnego /t. j. Dz.U. z 2024r., poz. 572/.
- Ustawa z dnia 10 maja 2018r. – o ochronie danych osobowych /t. j. Dz. U. z 2019r. poz. 1781/.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej /t. j. Dz. U. z 2023r., poz. 2111/.
3. WYDZIAŁ ZAŁATWIAJĄCY SPRAWĘ:
Wydział Geodezji, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami, ul. Kopernika 8.
Stanowisko ds. geodezji i gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa.
Kontakt merytoryczny – tel. 17-2404512.
4. WYMAGANE DOKUMENTY:
Wniosek o wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości w celu realizacji inwestycji liniowej
- W trybie art.124 ustawy o gospodarce nieruchomościami – brak zgody właściciela lub użytkownika wieczystego (formularz wniosku F – GN. 6853.26.01)
Załączniki do wniosku:
- uwierzytelnioną kopię dokumentacji z przeprowadzonych rokowań,
- wypis i wyrys z planu miejscowego, a w przypadku braku planu miejscowego decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (decyzja powinna być ostateczna),
- wypis z rejestrów gruntów dotyczące objętych wnioskiem nieruchomości,
- mapę do celów prawnych (na mapie do celów prawnych powinien być precyzyjnie określony przebieg inwestycji względem nieruchomości, powinny być na niej naniesione strefy ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości i strefy budowlano-montażowe ustanowione na czas realizacji inwestycji z podanymi wymiarami, powinna posiadać ona również szczegółową legendę oraz skalę) obejmującą całość nieruchomości na której planowane jest ograniczenie prawa własności,
- w przypadku działania wnioskodawcy w imieniu innego podmiotu pełnomocnictwo oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej za ustanowione pełnomocnictwo, a także odpis z KRS potwierdzający upoważnienie do udzielenie pełnomocnictwa, a także ewentualnych dalszych pełnomocnictw.
- W trybie art 124a ustawy o gospodarce nieruchomościami – nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym (formularz wniosku F – GN. 6853.26.02).
Załączniki do wniosku:
- wypis i wyrys z planu miejscowego, a w przypadku braku planu miejscowego decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (decyzja powinna być ostateczna),
- kopia odpisu skróconego aktu zgonu,
- informacja z Sądu, że nie zostało przeprowadzone postępowanie sądowe po zmarłych właścicielach nieruchomości,
- w przypadku działania wnioskodawcy w imieniu innego podmiotu pełnomocnictwo oraz dowód uiszczenia opłaty skarbowej za ustanowione pełnomocnictwo, a także odpis z KRS potwierdzający upoważnienie do udzielenie pełnomocnictwa, a także ewentualnych dalszych pełnomocnictw.
5. OPŁATY:
Wydanie decyzji nie podlega opłacie skarbowej.
6. SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Wydanie decyzji.
7. TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY:
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego: załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
W trybie art. 124a ustawy o gospodarce nieruchomościami informację o zamiarze ograniczenia nieruchomości podaje się do publicznej wiadomości na okres 2 miesięcy. Po tym terminie zostaje wszczęte postępowanie a następnie zostaje wydana decyzja ograniczająca sposób korzystania z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
8. TRYB ODWOŁAWCZY:
Na niniejszą decyzję służy stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Starosty Leżajskiego w terminie 14 – stu dni od dnia jej doręczenia.
9. INNE ISTOTNE INFORMACJE DLA INTERESANTÓW:
Wydanie decyzji ograniczającej sposób korzystania z nieruchomości w celu realizacji inwestycji liniowej w trybie art.124 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Udzielenie zezwolenia powinno być poprzedzone rokowaniami z właścicielem lub użytkownikiem wieczystym nieruchomości o uzyskanie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazu i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej sygnalizacji a także innych podziemnych lub naziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nie wyraził na to zgody. Rokowania przeprowadza osoba lub jednostka organizacyjna zamierzająca wystąpić z wnioskiem o zezwolenie. Do wniosku należy dołączyć dokumenty z przeprowadzonych rokowań. Na osobie lub jednostce organizacyjnej występującej o zezwolenie ciąży obowiązek przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po przeprowadzeniu prac o których mowa wyżej. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, stosuje się odszkodowania . Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek tych zdarzeń zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowanie powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu.